פרק י.
א. מִשֶׁפָּסָק הַדִימוּם (אף שעדיין יש הפרשות טהורות הממשיכות אחרי עיקר הדימום) וְרוֹצָה לְהִיטָהֵר צְרִיכָה לַעֲשׂוֹת הֵפְסֶק טָהֳרָה, בֵּין אַחֲרֵי וֶסֶת, בֵּין אַחֲרֵי דִּימוּם אוֹ כֶּתֶם כָּלְשֶׁהוּ שֶׁנִּטְמְאָה מִמֶנוּ (אַחֲרֵי שְׁאֵלָת רַב) וּצְרִיכָה לִמְנוֹת שִׁבְעָה נְקִיִים. שִׁבְעָה נְקִיִים מַתְחִילִים מִיוֹם הַמָחָרַת שֶאַחֲרֵי הֵפְסֶק טָהֳרָה (עי' לְהָלָן שי"א כִּי אֵינָה יְכוֹלָה לְהַתְחִיל מִיָד אֶלָא צְרִיכָה לְהַמְתִין מִסְפָּר יָמִים).
ב. כְּדֵי לְהַתְחִיל בְּהֶפְסֵק טָהֳרָה (וְשִבְעָה נְקִיִים) רוֹחֶצֶת הֵיטֵב כְּדֵי לְנַקוֹת שְאֵרִיוֹת הַדָּם, וּבוֹדֶקֶת בַּנַרְתִּיק הֵיטֶב עַד מָקוֹם שֶיָדָה מַגַעַת (מעיקר הדין יכולה לבדוק מיד בסיום הרחצה. דין טמפון להלן), וְלוֹבֶשֶת בְּגָדִים נְקִיִים מִכְּתָמִים; רוֹב קְהִילוֹת יִשְרָאֵל נָהֲגוּ לִלְבּוֹש בֶּגֶד הַצָּמוּד לַגּוּף (לְבָנִים) בְּצֶבַע לָבָן; אִם צְרִיכָה לִלְבּוֹש צִבְעוֹנִים (אם יש כתמים) אוֹ כְּשֶרוֹצָה לֹא לְהִתְטַמֵא מִכְּתָמִים (כדלהלן פי"א ס"ג) תִלְבָּש צִבְעוֹנִים וְתָנִיחַ עֲלֵיהֶם תַחְבוֹשֶׁת לְבָנָה (וכתמי דם עליהן טהורים, כדלעיל פ"ג ס"ד (ב)), וּמִתְקַיֵים בָּזֶה הַמִנְהָג שֶהָצָמוּד לְגוּפָה יִהְיֶה לָבָן.
ג. הֶפְסֶק טָהֳרָה יֵשׁ לַעֲשׂוֹתוֹ לְכַתְּחִילָּה "סָמוּךְ לְבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת" אוֹ קוֹדֶם לָזֶה מְעָט; אַךְ אִם דְּחִיַּת הַבְּדִיקָה עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן עֲלוּלָה לִגְרוֹם לָהּ לְאַחֵר עַד אַחַר הַשְּׁקִיעָה אוֹ לִשְׁכּוֹחַ כְּלָל לַעֲשׂוֹת בְּדִיקַת הֵפְסֶק טָהֳרָה יְכוֹלָה לְהַקְדִּים לַעֲשׂוֹתָהּ מִזְּמַן "מִנְחָה קְטַנָּה", כְּשָׁעָתָּיִים וּמֶחֱצָה קוֹדֶם הַלַּיְלָה; מִי שֶחוֹשֶשֶת לִשְכּוֹחַ אוֹ שֶלֹא תוּכַל לַעֲשֹוֹת הֵפְסֶק טָהֳרָה כנ"ל, תַקְדִים לַעֲשֹוֹת הֵפְסֶק טָהֳרָה מֵהַבּוֹקֶר וְאַף קוֹדֶם לָזֶה, וְתַּעֲשֶׂה שְׁאֵלָת חָכָם. יְתֵרָה מִזּוֹ, מוּתָר לָהּ לְהַקְדִּים בְּדִיקַת הֵפְסֶק טָהֳרָה וְאַף רָאוּי לְכַתְּחִילָּה לַעֲשׂוֹת כֵּן, הֵן כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לִרְחוֹץ עָצְמָה הֵיטֵב לַמַּטָּרוֹת הַשּׁוֹנוֹת שֶׁבֵּאַרְנוּ לְעֵיל, הֵן כְּדֵי שֶׁאִם הַבְּדִיקָה הָרִאשׁוֹנָה לֹא תִּהְיֶה טְהוֹרָה תּוּכַל לִבְדוֹק שׁוּב שֶׁלֹּא מִתּוֹךְ לַחַץ וְאַף תַסְפִּיק לִֹשְאוֹל עָלֶיהָ, אִם צָרִיך. מִי שֶמִשְתַמֶשֶת בְּטַמְפּוֹנִים בִּזְמָן הַוֶסֶת אֶפְשָר שֶהַטַמְפּוֹן הַאֲחָרוֹן בְּלִי דָם יָכוֹל לְהֵיחָשֵב כְּהֶפְסֶק טָהֳרָה. בְּכָל הַפְּרָטִים הָאֵלֶה תַּעֲשֶׂה שְׁאֵלָת חָכָם.
ד. מוֹך דָחוּק: (לְעוֹלָם בְּדִיקָת "הֶפְסֶק טָהֳרָה" קוֹדֶמֶת לְ"מוֹך דָחוּק") הוּא עֵד בְּדִיקָה שֶמַכְנִיסָה לַנַרְתִיק לִפְנֵי שְקִיעָה וְשׁוֹהֶה עַד אַחַר צֵאת הַכּוֹכָבִים. (הֶפְסֶק טָהֳרָה מַכְנִיסָה וֹּמוֹצִיאָה מִיָד וְמוֹך דָחוּק מַשְהָה אוֹתוֹ כֹּל "בֵּין הַשְמָשוֹת" כְּ 15-20 דַקוֹת). מִנְהָגִים שוֹנִים בָּזֶה: י"א מִנְהָג כָּשֵר לְהָנִיחַ מוֹך דָחוּק; וי"א שֶׁהוּא מְמִידַת חֲסִידוּת; ויש שֶלֹא נָהֲגוּ, וְתַּעֲשֶׂה שְׁאֵלָת חָכָם.
ה. אִשָּׁה שֶׁיֵּשׁ לָהּ מַכָּה וְכָל פַּעַם שֶׁבּוֹדֶקֶת מוֹצֵאת דָּם, וְסָבִיר לְהַנִּיחַ שֶׁהוּא מְהַמַכָּה, וְכֵן אִשָּׁה אַחֲרֵי לֵידָה אוֹ טִפּוּלִים רְפוּאִיִים וכיו"ב (אף שיש מקום לתלות הדם במכה ולטהרו), תַּעֲשֶׂה שְׁאֵלָת חָכָם כֵּיצַד לִנְהוֹג בִּבְדִיקוֹת אֵלוּ וְכֵן בִּבְדִיקוֹת שִׁבְעָה נְקִיִים, דלהלן.