שִׁבְעָה יָמִים נְקִיִים

שִׁבְעָה יָמִים נְקִיִים

בסדרת הפוסטים הקרובה נביא את ההלכה בתימצות לפי נושאים. הלכה זו עוסקת בנושא: שבעה ימיםנקיים

פרק יא.

ו. שִׁבְעָה נְקִיִים צְרִיכִים לִהְיוֹת אַחַר הֶפְסֵק טָהֳרָה אַךְ אֵינָם צְרִיכִים לִהְיוֹת סְמוּכִים לוֹ מִיָּד, כְּפִי שֶׁנִּתְבָּאֵר לְעֵיל, וִיכוֹלָה לְהַתְחִיל סְפִירַת שִׁבְעָה נְקִיִים גַּם יוֹם אוֹ יוֹתֵר לְאַחַר מִכֶּן, כְּגוֹן: אִם שָׁכְחָה וְלֹא הִתְחִילָה מִיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי הֶפְסֵק טָהֳרָה, אוֹ אֲפִילוּ רוֹצָה לְכַתְּחִלָּה לִדְחוֹת תְּחִילָת שִׁבְעָה נְקִיִים, לֹא הִפְסִידָה הַהֶפְסֵק טָהֳרָה וּמוֹנָה מִיּוֹם שֶׁלְּאַחַר מִכֶּן.

ז. בְּהַמְתַנָת הַיָּמִים קֹדֶם תְּחִילָת שִׁבְעָה נְקִיִים מִשּׁוּם "פּוֹלֶטֶת שִׁכְבַת זֶרַע" יֵשׁ שִיטוֹת שוֹנוֹת: (א) לרמב"ם: שָׁלוֹשׁ עוֹנוֹת שֶׁהֵן יוֹם וּמֶחֱצָה, דְּהַיְנוּ, לְמַּעֲשֶׂה יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת הֶפְסֶק בְּטָּהֳרָה מֵהַיּוֹם הַשֵּׁנִי וְאֵילָךְ. (ב) לשו"ע: שֵׁשׁ עוֹנוֹת שֶׁהֵן שָׁלוֹשׁ יְמָמוֹת, דְּהַיְנוּ, לְמַּעֲשֶׂה יְכוֹלָה לְהַפְסִיק בְּטָּהֳרָה מֵהַיּוֹם הַרְבִיעִי וְאֵילָךְ. לְמַּעֲשֶׂה, כֵּיוָן שֶׁאִשָּׁה רוֹחֶצֶת הַנַּרְתִּיק קֹדֶם תְּחִלַּת שִׁבְעָה נְקִיִים אֵין מַשְׁמָעוּת מַעֲשִׂית לְהַמְתָנָה זוֹ וְרַשָאִית לְהַתְחִיל שִׁבְעָה נְקִיִים מִיָד בְּסִיוּם הַוֶסֶת. (ג) לרמ"א: כְּדֵי לְהַתְחִיל שִבְעָה נְקִיִים צְרִיכָה לְהַמְתִין חֲמִשָׁה יָמִים לְפָחוֹת מֵאָז שֶהִתְחִיל הַוֶסֶת בְּרוֹב הַמִקְרִים (ויש מצבים שאף למנהג זה יכולה להתחיל הנקיים לפני חמשה ימים, כגון ב"ביוץ מוקדם" (ביוץ לפני הטבילה) או כשחוזר לביתו רק לשבת, ותעשה שאלת חכם) וְאֵין מַשְׁמָעוּת מַעֲשִית לִרְחִיצַת הַנָרְתִיק, אוּלָם הַרְחִיצָה מוּמְלֶצֶת לִמְנִיעַת כְּתָמִים בִּשִׁבְעָה נְקִיִים.

ח. הַבְּדִיקוֹת בְּשִׁבְעָה נְקִיִים: אף שֶרָאוּי לְכַתְחִילָה שֶתִבְדוֹק פֳּעָמַיִם בְּכָל יוֹם מְשִבְעָה נְקִיִים, מְעִיקָר הַדִּין אִם בָּדְקָה בַּרִאשׁוֹן וּבַשְבִיעִי מוֹעִיל, (סיבות נפוצות ביותר שבגללן יש למעט בבדיקות (ואף ללבוש צבעוני גם בז' נקיים): (1) פצע או שפשוף או כאב או גירוי חזק או שורף. (2) כשיש כתמי דם (מחמת חולשה לאחר לידה או לקיחת כדורים או הת"ר או מסיבה אחרת) (3) כשמצאה כתם דם שאינו מטמא אפילו יותר מכגריס על נייר קינוח (אף לאחר הטלת מ"ר) או על תחבושת או בתוך האסלה). לַנוֹהֲגִים כַּרָמְבָּ"ם: בְּדִיקָה אַחַת בָּרִאשׁוֹן אוֹ בָאֶמְצָעִי אוֹ בַּשְבִיעִי מוֹעִילָה. גַם אִם מָצְאָה מַרְאֶה טָמֵא לֹא תִפְסוֹל אוֹתוֹ, וְתַּעֲשֶׂה שְׁאֵלָת חָכָם ׁ(עם כל הבדיקות שהיו). עי' לעיל פ"א ס"ט.

זו ההזדמנות שלכם לחזק את המשפחה היהודית!

מרכז פעימות בראשות הרה"ג הרב זכריה בן שלמה שליט"א
מפעיל בית הוראה העונה מדי חודש על מאות רבות של שאלות בנושאי טהרת המשפחה, פריון, הלכה בראי הרפואה ועוד והכל בהתנדבות מלאה.
המרכז הרחיב את פעילותו בכדי לתת מענה ארצי בלימוד הלכות טהרת המשפחה, חיזוק הזוגיות והכשרת מדריכי חתנים ומדריכות כלה ועוד. מוזמנים לחזק, לתמוך ולהיות חלק!

העברה בנקאית

העברה בנקאית לבית ההוראה אורות: בנק מזרחי, סניף 521, מס חשבון 276120

כרטיס אשראי

למעוניינים בסעיף 46 ניתן לתרום דרך אורות יצחק