תמצית הפסיקה

להתיר אשה לבעלה

בעם ישראל ישנם מנהגים שונים וגישות שונות ובהתאם לכך בית ההוראה נותן מענה ייחודי לכל פונה לפי מנהגו, לפי הרקע ולפי המצב האישי בשילוב מגוון פסקים ומקורות. החידוש הוא שאין כאן חידוש כי אם התרחבות. הפסיקה איננה צרה ואחידה, שבלונית או חד ממדית אלא רחבה, מבוססת על מקורות רבים מאד. עיקרה של פסיקה זו היא החתירה לקבלת מירב הנתונים בשאיפה למצוא את הפתח ההלכתי להתיר אישה לבעלה.

תכלית הלימוד, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות כו'. אתם בניי יצ"ו, אם בא לידכם איזה הוראה, ותזכו להיות מורי הוראה, תהיו יראי הוראה, שלא תכשילו ח"ו לרבים. וקודם שתורו הוראה, יהיה הדין ברור כשמש בלבכם, ובכל נדנוד ספק ספיקא תראו קודם בספר איך הדין ברור. ואם יש איזה פקפוק, אל תתביישו לדבר מזה עם לומדים… מכל מקום אל תאמרו אם כן נחמיר על רוב. כי אין זה נקרא מורה הוראה, להחמיר לאחרים שלא כדין.
ולו לעצמו יחמיר כטוב בעיניו.
של"ה מסכת שבועות פרק 'נר מצוה' אות פט'-צ'".
אמר בדוד המלך ע"ה, שהיו ידיו מלוכלות בשפיר וכו' כדי לטהר אשה לבעלה… ומכל שכן שמוזהר בעל הוראה שלא יכשיל ח"ו אחרים, רק בא לאשמועינן כח דהיתרא. וכן הוא הדין בכל הוראות. ואפילו לעצמו שמידת חסידות הוא שיחמיר לעצמו, הני מילי כשיש מקום לחומרא, אבל אם אין מקום להחמיר רק שירצה להחמיר מחמת חסרון ידיעה, ואילו היה לומד ומעיין בבירור היה רואה שאין מקום לחומרא, ועל כל זאת הוא מחמיר, זהו חסיד שוטה".
מסכת ברכות (ד ע"א)
התאמה אישית ופרטנית
הבנת התמונה המלאה הינה היא אבן יסוד בדרכו של הרב ועל פיה נפסקת ההלכה.
כל פסיקה מותאמת למקרה הפרטי ושונה מאדם לאדם ומתקופה לתקופה, מה שמתאים לאדם כעת, לא יתאים לו במצבים אחרים של החיים; לא דומה זוג צעיר לזוג בגילאי העמידה, פסיקת ההלכה תבחין בין זוג שהאיש משרת בצבא לבין זוג שנפגשים מדי יום, הבנת התמונה בין לידה זו ללידה אחרת תשפיע על הפסיקה וכן הלאה, ובהתאם לכך גם הפסיקה תשתנה. השילוב בין הידע ההלכתי ובין הבנת מצבה של השואלת מאפשר לרב לקבל את התמונה המלאה לקראת פסיקת הלכה. המטרה היא למצוא את הפסק הלכה המדויק למצב בו נתון הזוג מתוך נאמנות חד משמעית להלכה ולפוסקייה.
"יושבי על מדין צריכים להתאמץ ביותר כדי לטהר אשה לבעלה".
"את פתח לו": אומר מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל (הובא בשולחן שלמה) ז. (חובת הרבנים לברר)
לימוד אינסופי
הרב מרבה להזכיר את שלושה מצבי הידיעה של האדם: "היודע שיודע, והיודע שאינו יודע, והאינו יודע שיודע". ישנו מצב נוסף "האינו יודע שאינו יודע" במצב זה עלול לצאת תקלה תחת ידו מכיוון שהוא "אינו יודע שאינו יודע". ועל כן כדי לפסוק לאמיתה של תורה הרב מדגיש שוב ושוב את הצורך והחשיבות בלימוד אינסופי, כמאמר חז"ל "לעולם בעמוד וחזור קאי". לעולם לא ניתן להפסיק מהלימוד ויש להמשיך תמיד בהעמקה ובהרחבה של הידע.
… ואמר לי לפני שנים רבות שכבר עבר על מסכת נדה יותר מ 140 פעמים, וכששאלתיו למה ייחד מסכת זו לשננו בכל הזדמנות, ואפילו בזמן של טלטולי גברא, שכידוע היא מהמסכתות הקשות שבש"ס, ענה לי שהדבר הגדול ביותר שאפשר להועיל בין אדם לחבירו הוא להתיר אשה לבעלה, ומכיון שהלכות אלו הן מן החמורות אשר אי אפשר להקל כי אם בידיעת הלכותיהן על בוריין כסדר, על כן מרבה לשנן מסכתא זו על הלכותיה כדי שיהיו הלכות אלו מובלעים בדמו ושגורין על לשונו לפסוק בשאלות אלו תיכף ומיד לכל השואלים".
הקדמה לספר אמרי חיים לרה"ג הרב פינחס שיינברג זצו"קל ראש ישיבת תורה אור

תמצית ההלכות

זו ההזדמנות שלכם לחזק את המשפחה היהודית!

מרכז פעימות בראשות הרה"ג הרב זכריה בן שלמה שליט"א
מפעיל בית הוראה העונה מדי חודש על מאות רבות של שאלות בנושאי טהרת המשפחה, פריון, הלכה בראי הרפואה ועוד והכל בהתנדבות מלאה.
המרכז הרחיב את פעילותו בכדי לתת מענה ארצי בלימוד הלכות טהרת המשפחה, חיזוק הזוגיות והכשרת מדריכי חתנים ומדריכות כלה ועוד. מוזמנים לחזק, לתמוך ולהיות חלק!

העברה בנקאית

העברה בנקאית לבית ההוראה אורות: בנק מזרחי, סניף 521, מס חשבון 276120

כרטיס אשראי

למעוניינים בסעיף 46 ניתן לתרום דרך אורות יצחק